Att kliva in i en ny värld - Rollgestaltning och att vara nybörjare
- Jonathan Stjernlöf
- för 2 dagar sedan
- 7 min läsning
Det är inte ovanligt att en ny deltagare står tyst vid incheckningen. Hen har kanske åkt ensam. Packningen är full av udda saker: träskål, gammal ylletröja, ett bälte med en tygpåse. På pappret har de en roll, men hur blir den till liv? Det är just där magin börjar…
…men också rädslan.
För det som oroar nybörjare mest är sällan vädret, maten eller hur hårt man får slå i strid. Det är tanken: ”Tänk om jag inte är tillräckligt bra?” Som om någon skulle mäta ens prestation med en osynlig skala, och komma fram till: för lite inlevelse, för mycket skratt, fel sorts dialekt.
Men så funkar inte lajv.
Ingen publik. Ingen jury. Ingen tävling. Bara en grupp människor som har bestämt sig för att leka; med regler, världar och roller som hjälp. Och det finns alltid plats för en till.

Roller som växer – inte föds färdiga
Många nya jag mött har trott att man måste ha en perfekt bakgrundshistoria, sy sin egen mantel och komma med färdiga planer på allt som ska ske. Planeringen blir ett oövertsigligt hinder. I verkligheten räcker det ofta långt med en idé: “Jag är en trött soldat som vill lägga ner svärdet.” Eller: “Jag är en lärling som inte vågar säga att jag är rädd.”
Faktum är att det kan vara klokt att inte skriva för mycket i början. På Umbra Lyceum, ett magilajv för barn och familjer, uppmanar vi spelare att lämna luckor. Att låta delar av rollen växa fram under spelets gång. Det ger plats för spontana minnen, relationer och vändpunkter. För det är så livet fungerar. Och bra lajv också.
Vill du ändå ha något att hålla fast i? Ge din karaktär en quirk; en liten egenhet eller återkommande detalj som gör rollen lättare att hitta tillbaka till. Det kan vara ett visst sätt att skratta, en fras de ofta säger, ett kroppsspråk, en ovana eller ett favorituttryck. Kanske vickar de på foten när de ljuger. Kanske svär de alltid vid sin mors själ. Kanske rensar de halsen före varje mening, eller vägrar titta folk i ögonen.
En quirk är som ett ankare. När nervositeten kommer smygande eller du tappar tråden i en scen, kan du återvända till den lilla grejen och i samma ögonblick vaknar karaktären till liv igen. Det är ett trick som används i både improvisationsteater och film: en rytm i rösten eller en rörelse gör det lättare för skådespelaren att glida in i rollen.
För nybörjare kan det vara särskilt hjälpsamt. Du behöver inte kunna hela din karaktärs livshistoria. Men om du vet att hen alltid håller armarna i kors när hen är nervös, eller avslutar varje samtal med ett “Det säger jag dig, vännen min”, har du något att börja med. Och du ger också andra spelare något att haka upp sig på – något som gör dig minnesvärd i spelet.
Det bästa? Du kan börja med en enda quirk och låta resten av karaktären växa fram därifrån. Det är ofta så det går till. Rollens röst, gångstil, attityd allt det kan komma efterhand. Det viktiga är att du har en dörr du kan öppna när du vill in.

Spela för sagan, inte för att vinna
Om jag bara fick ge ett enda råd till en förstagångslajvare så är det det här: Spela en roll du själv tycker känns rolig. Det är lätt att låta sig tystas av tips från gamla rävar – “börja med något enkelt, stick inte ut.” Men vet du vad? Om du längtar efter att vara en magikerlärling, en sirlig spion eller en hårdkokt sjökapten: kör! Det är din upplevelse. Dina scener. Ditt äventyr.
Men: spela för sagan.I The Tundlaheim Saga har vi använt det uttrycket i många år. Det betyder att du inte ska försöka “vinna lajvet”, utan spela på ett sätt som gör berättelsen rikare – för dig, för dina motspelare och för världen.
Att spela för sagan är att se lajvet som ett gemensamt bygge, snarare än en individuell prestation. Det handlar om att ibland låta din karaktär klanta sig. Dela med sig av information. Inleda en oväntad allians. Kanske avslöja något som kunde ha givit dig ett övertag men som nu får andra att dras in i händelsernas centrum.
Du behöver inte offra din karaktärs bästa tillgångar. Men du kanske ger bort en ledtråd. Tappar en bit av ett brev. Talar för högt på ett värdshus. Små val som öppnar stora möjligheter för andra att spela vidare.
När fler spelare får tillgång till världen, till intrigerna, till relationerna, då vaknar spelet till liv. Och paradoxalt nog: ju mer generöst du spelar, desto rikare blir din egen upplevelse.
Det handlar inte om att vara “snäll” eller “låta andra vinna”. Det handlar om att skapa drama. Spela scener som bränner till. Låta världen reagera. Ibland betyder det att ta risker. Att göra saker din karaktär egentligen vet är farliga, men som i stunden känns logiska, känslomässiga, eller bara helt oemotståndliga.
Att spela för sagan betyder att du, spelaren, ibland vet att det kan gå illa, men ändå väljer att låta din roll göra det som blir mest intressant. Och den där intressanta scenen, den som får lägerelden att tystna eller får alla i sällskapssalen att hålla andan, den får du inte genom att hålla allt för dig själv. Den får du genom att våga.
När känslan fastnar – och hur man löser det
Rollgestaltning är inte alltid lätt. Jag har suttit med deltagare som känt sig låsta, som hamnat i dilemman där karaktären “borde” agera på ett visst sätt men spelaren inte vill. Då är det viktigt att påminna sig: Det är du som bestämmer. Lajv ska vara kul. Du får ändra karaktärens motivation. Du får gå ur en scen. Du får säga: “Jag behöver en paus.”
Att spela ut aggression eller fiendskap kräver trygghet. Särskilt om det finns underliggande spänningar off-game. Därför jobbar vi mycket med metakommunikation och tydliga trygghetsverktyg. En enkel gest, ett ögonkast, en kodfras – och scenen kan justeras eller brytas. Ibland tränar vi till och med på det i workshop innan spelet börjar.
För trygghet är inte något man hoppas på. Det är något man bygger.
Improvisation är en färdighet – inte ett krav
Nervositeten är ofta som störst innan man ens börjat. Det kan kännas överväldigande att behöva hitta på saker hela tiden. Vad säger jag? Hur ska jag börja en scen? Vad händer om jag får hjärnsläpp?
Men improvisation går att träna. Och du behöver inte vara skådespelare eller teaterapa för att lyckas.
Lajvpedagoger brukar rekommendera enkla övningar som värmer upp fantasin och gör det lättare att släppa prestationskraven:
“Ja, och…”-leken: En klassiker i improvisationsteater. Två personer turas om att bygga en berättelse. Vad den ena säger, bejakar den andra och spinner vidare på. Det tränar din förmåga att acceptera oväntade idéer och hålla flödet levande.
Karaktärsintervju: Låt någon ställa frågor till dig som om du var din karaktär. Svara på uppstuds: Vad har du för relation till din far? Vad är din största rädsla? Vad åt du till frukost i morse? Det hjälper dig hitta en röst, ett perspektiv och en historia som känns levande.
Tvåminutersmonolog: Sätt en timer. Låt din roll prata fritt om ett ämne: “Min största dröm.” “Den gång jag svek någon.” “Vad jag tycker om prästerskapet.” Det är en övning i att lyssna inåt och låta rollens tankar ta plats, utan krav på perfektion.
Sådana övningar kan kännas fåniga i början. Men de fungerar. Faktiskt har forskning visat att så lite som 20 minuters improvisation kan minska ångest, öka kreativitet och förbättra förmågan att hantera osäkerhet. I psykologiska studier har improvisation beskrivits som en slags mental träning i närvaro, att våga reagera, snarare än att planera varje steg.
Och det gäller inte bara på scenen.
Färdigheter som du övar i en låtsasvärld spiller över till verkligheten. När du genom din roll vågar säga ifrån, erkänna en svaghet eller ta plats i ett samtal, så händer något. Du växer. Du lär känna nya sidor av dig själv. Det är en av anledningarna till att lajv inte bara är en kul hobby, det är också ett kraftfullt verktyg för personlig utveckling.

Gemenskapen är motgiftet mot osäkerhet
Du behöver inte klara allt själv. Be om en fadder. Gå med i en grupp. Prata med spelledaren.
Och viktigast av allt: släpp tanken på att du måste vara perfekt.
Det finns en vacker berättelse från en deltagare som sa att hennes karaktär hjälpte henne att hitta en ny sida av sig själv. Det började med en mantel och ett namn, men slutade med att hon vågade stå upp för sig själv även utanför lajvet. Så fungerar rollgestaltning när den är som bäst.
Och skulle du snubbla…
…så är det helt okej. Det gjorde jag också.
Jag var tolv år när jag åkte på mitt första lajv. Liten, sprallig och ivrig. Jag hade tjatat på min mamma i flera år. Och nu stod jag där, som orch. Det var smink, skinnbitar, vapen av skumplast och latex. Inget av det matchade riktigt. Det var kladdigt. Färgerna fel. Men jag var lycklig. Det här var min entré i en värld jag bara drömt om.
Min kusin, fem år äldre, var redan en del av lajvvärlden. Han hade riktiga latexdelar, sminkat sig i timmar, byggt sin roll från grunden. När han såg mig och mina två vänner stappla förbi i våra gråkladdiga ansikten, stannade han upp. Tittade. Och sa med den där obekymrade tonårsblicken: “Hur fan sminkar du, Jonte?”
Jag minns att jag skrattade, men också hur det brände lite. För jag ville ju så gärna vara en av dem. Jag ville göra det rätt. Vara med.
Och kanske var det just därför jag sen började lägga timmar på smink. Tränade, testade, kämpade med skarvar och färgskuggor. Inte för att någon sa åt mig, utan för att jag hittat något jag ville bli bra på. Något som var mitt.
Det var inte det mest pedagogiska bemötandet jag kunde ha fått som barn. Och det är viktigt att säga: vi vill inte att det är så vi möter nya deltagare idag. Vi vill vara snällare än så. Generösare. Förstå att första försöket aldrig blir perfekt och inte heller behöver vara det.
Men det blev en del av min berättelse. En påminnelse om att man får börja med fel färg. Med för stora skor. Med ett skratt som skär lite. Och att det är precis så det ska vara. För alla börjar någonstans. Även de som i dag sminkar som proffs, syr sina egna utrustningar eller leder workshops för andra.
Så kom som du är. Kliv in, även om det känns ovant. Vi andra har också stått där, med tunikan på sned och rösten darrande. Det viktiga är inte att du gör allt rätt. Det viktiga är att du vågar kliva in.
En sista sak innan du packar din väska
Vänta inte på att känna dig “redo”. Du kommer att vara nervös, det är okej. Du kommer att känna dig ny, det är okej. Du kommer att göra något som känns fånigt och sen skratta åt det, det är mer än okej, vissa skulle säga att det är själva poängen! För just då vet du att du börjat lajva och att det är fantastiskt.

Comments